logo

קונג פו גמל שלמה דרומי – סקירה יסודית

מקורות

בשנת 1644 לספירת הנוצרים, שבט המנצ'ורים פלש לסין והביס את שושלת המינג השליטה. נאמני, אצילי וחיילי המינג נמלטו אל הדרום. כפי שצויין ע"י היסטוריון הוושו סלבטורה קאנזוניארי, רבים ממורדים אלו התמקמו מחדש במנזר שאולין במחוז הונאן. שליטי הצ'ינג גילו כי המנזר היה מוקד התנגדות ושרפו את מנזר שאולין בסונגשן בשנת 1768. אחרי השמדת המקדש, רבים מבני משפחת הצ'ו, אצילים רבים וכן נזירי שאולין רבים ממנזר הונאן עברו למנזרים הדרומיים (פוג'יאן וג'יאן שי – JianXi או Kwongsai, תלוי בתעתיק). אגדת סגנון הצ'ו גאר מזכירה את טאנג צ'אן (שמו האמיתי היה צ'וּ פוּק טוּ או צ'וּ פוּק טוֹ), שהשתייך לחצר הקיסרית של המינג 2 , כאחד ממורדים אלו שהיגרו למקדשים הדרומיים.

במקדש פוג'יאן (הממוקם בהרי תשעת הלוטוסים הקטנים) הנזירים והמורדים קיצרו את הזמן שנדרש לשליטה בסגנון הלחימה מעשר שנים ל-3, במטרה לאמן את הלוחמים במהירות להפיל את שלטון הצ'ינג ולהחזיר את שושלת המינג. אגדת הצ'ו גאר מספרת כי צ'ו פוק טו הפך להיות אב המנזר ושינה את שמו ל"טונג סים" (סבל) עקב שנאתו וסבלו הרב משלטון האימים והסבל של הצ'ינג. באגדות הסגנון הוא היה האדם אשר פיתח את סגנון גמל שלמה דרומי.
הנזירים (או צ'ו פוק טו עצמו) פיתחו סגנונות לחימה שנלמדו מהר יותר, התבססו על לחימה מטווח קרוב ותוכננו להביס יריב בעל ניסיון באמנויות לחימה (חיילי מנצ'ו ומשמר הקיסר) בעזרת שרשרת התקפות מהירה ועוצמתית אשר לא הותירו כל זמן להתקפות נגד. אם ניקח כדוגמא מסגנונות אלו את סגנון הגמל שלמה, נראה שזוהי שיטה שפותחה עם מטרה אחת בדעתה: השמדת האויב. השב את המינג; הבס את הצ'ינג, היתה המטרה העיקרית של גמל שלמה דרומי וסיסמת היום. היתה זו אלימותם של שליטי המאנצ'ו כאשר צדו והשמידו את מהפכני שושלת המינג אשר גרמה לשיטה להתפתח לסגנון לחימה ישיר וקטלני --- השמד את האויב לפני שתושמד. חלק מסגנונות פוג'יאן היו בשימוש בקרב נגד המאנצ'ו וכן במרד הבוקסרים וסגנונות דרומיים רבים נוצרו משורש משותף זה, כגון:

  • ווּ זוּ צ'וּאָן או גוֹ צ'וֹ קוּן (אגרוף חמשת הקדמונים)
  • יוֹנְג צ'וּן צ'וּאָן (ווינג-צ'ון)
  • פוּגִ'יאָן בָּאִי הֶא צ'וּאָן (אגרוף עגור לבן של פוג'יאן)
  • בּאָק מֶאִי (פאק מאי, הגבה הלבנה)
  • לוּנְג יִנְג (אגרוף הדרקון)
  • סגנונות הגמל שלמה דרומי

כמה מסגנונות אלו כה מקורבים טכנית, עד כי הם נדמים כווריאציות הנבדלות בעיקר באגדות השונות לגבי מקורן. אין הבדל גדול בין רוב הסגנונות הדרומיים האלו והם חולקים דמיון טכני רב כגון עמידת התחלה, אגרופי שרשרת, צורת כתפיים מעוגלת, מרפקים הנשמרים צמודים לגוף, עמידה קרובה המגנה על המפשעה, שימוש בכוח מצליף והשימוש באגרוף עין הפיניקס (מלבד סגנון הדרקון).
נגד התיאוריה של השורש המשותף במקדש הפוג'יאן, נאמר לי כי סיפו צֶ'אנג לאי צ'ואֶן (מאסטר פאק מיי), סיפו יואי קוואי (סגנון הדרקון) וסיפו לאו סואי (צ'או גאר) ביקרו את אותו המורה בבית תה בהונג קונג בשנות ה-40' המאוחרות. דבר זה מרמז, אולי, כי ענפים חדשים אלו נוצרו במאה ה-20. בנוסף, כמה מתרגלי סגנון הדרקון טוענים כי פאק מיי הוא סגנון הדרקון עם אגדה נחמדה שהוספה לו על ידי המאסטר הראשון של הסגנון, כדי להבדיל אותו מהמקורי.
תיאוריה זו תסביר בקלות את הדמיון בין הסגנונות, אך ישנו קושי בלהסביר מספר שינויים רב כל כך בדור אחד בלבד. זו הסיבה בגללה אני נוטה לחשוב כי התיאוריה ההגיונית יותר היא זו הגורסת כי לסגנונות אלו מקור משותף, אך הם נבדלו האחד מהשני בשינויים תוך כדי ההעברה מדור לדור לאורך המאות.
מובן מאליו כי ישנם שינויים. כאשר אנו עוסקים בייחוד בגמל שלמה דרומי, גש"ד האקה דומה הרבה יותר לוו-זו-צ'ואן מאשר אלו הבאים מצ'ו גאר או ג'וק לאם. גש"ד נראה כמו גרסה מזוקקת של תנועות הוו-זו-צ'ואן. באותו הזמן העמידות, עבודת הרגליים והזזת משקל הגוף שונים כאשר משווים ג'וק לאם וצ'ו גאר. פעמים רבות נאמר כי עגור לבן של פוג'יאן ווו-זו-צ'ואן (אגרוף 5 הקדמונים) הם המקור של הקראטה היפני. יש אמת בטענה כי באגרוף הקדמונים יש בדיוק את אותה קאטת סאנצ'ין כמו בסגנונות הקראטה אואצ'י 3 ריו וגוג'ו (בשינויים מסויימים במתח, והגירסה הסינית כוללת גם גירסת שני אנשים). מאידך, באואצ'י 4 ריו יש תבנית (או קאטה) הנקראת סום-בו-ג'ין 5 , תבנית הגש"ד המפורסמת ביותר, ולשתי התבניות תנועות דומות וכן תנועות האואצ'י ריו מחקות את תנועת הגמל שלמה. בתוספת, רוב התבניות האוקינאוויות והיפניות עוקבות אחר נומרולוגיה דומה, כגון סאנצ'ין (3 צעדים), סאיפה קאטה (18), סאנסיירו קאטה (36) ופצ'ורין קאטה (108). יתכן כי דמיון זה נובע ממקור משותף במקדש פוג'יאן, אך יתכן גם כי היה זה גש"ד ולא אגרוף הקדמונים שיצר את הקראטה האוקינאווי...
היחסים, או ניטיב לומר – חוסר היחסים בין גמל שלמה דרומי לצפוני דומים ליחס בין עגור פוג'יאן וזה הטיבטי, אשר גם בהם דומה כי אין דבר במשותף מלבד השם. הסיבה בגללה לקח הסגנון הדרומי את השם "גמל שלמה" תידון מאוחר יותר.

היסטוריה

משפחת המלוכה ג'יוּ (צ'ו, צ'יאו, ג'ו, צ'וי, טסוי, גי בניב טויסאן, זְהוּ בניב מנדרין וכו', כולם ואריאציות על אותו השם!) היתה צאצאית של שושלת הסונג עפ"י קשר דם, וחבריה היו מקושרים כדודים ובני דודים למשפחת המלוכה של שושלת המינג 6 .
הג'יו גאר (או צ'ו\צ'או גאר – סגנון הלחימה של משפחת המלוכה) היה אוסף של טכניקות בהן השתמשה משפחת המינג. נזירים ומורדים מהגרים עבדו במנזר פוג'יאן כדי לפתח סגנון חדש בהתבסס על טכניקות אלו, אך בשמירה על תפיסתם החדשה (בלי תנועות יפות, מעט תבניות כדי ללמוד בפרק זמן קצר וכו'). הם יצרו את הסגנון החדש ע"י שילוב הג'יו גאר עם סגנון חמשת החיות הדרומי. לכן, לסגנון החדש היה "טעם" דרומי, אך שאריות מהסגנון הצפוני: בעיקר אגרוף עין הפיניקס, הנמצא בשימוש בסגנונות צפוניים רבים, בייחוד באלו הצבאיים (בחלקם נחשב כאגרוף הסודי\מיוחד).
לסגנון היו באותו הזמן שלוש תבניות, ושמו שונה לגמל שלמה כדי להסתירו ממרגלי המאנצ'ו. הוא נקרא גש"ד בתקווה להטעות את המרגלים לחשוב כי זהו סגנון זהה לזה הצפוני, הפופולארי יותר, גמל שלמה של שאנדונג. תרגול סגנון הלחימה של משפחת המינג היה גורר בעקבותיו מוות ודאי!
מאוחר יותר, מנזרי השאולין שנותרו הושמדו גם הם, והנזירים והמורדים שנותרו נפוצו שוב למקומות שונים.
סגנון ג'יו גאר זה (שנודע כבר באותו זמן כגמל שלמה) התפצל לשלושה ענפים. הסגנון נשמר כסודי לאורך דורות של אנשים האקה, שנחשבו לזרים בקרב אוכלוסיית פרובינציית קוואנסי (או XianShi, או KwongSai). האקה (Keija בניב מנדרין) משמעותו "אלו אשר באו" או "אורחים".
הסגנון נלמד באגודות אנטי-מאנצ'ו סודיות במהלך המאה ה-19, סודיות שתוגברה על ידי אופיו הסודי של הסגנון והקושי במציאת מורה מוכשר המסכים ללמד, אף בימינו. למרות הילמדם בחברות מורדים, דומה כי סגנונות אלו לא היו בשימוש בקרבות נגד המאנצ'ו או במרד הבוקסרים.
בהונג קונג, צ'ו גאר נלמד אך ורק ע"י צאצאי ההאקה. מאוחר יותר, קהל זה התרחב לשומרי המסורת הסינית שאפשר לבטוח בהם, וב-15 השנים האחרונות נמצאו גם תלמידים מערביים לסגנון זה.
תחת מטריית השם "שמל שלמה דרומי" אנו מסווגים 3 סגנונות איגרוף (צ'ו גאר, ג'וק לאם ואיגרוף האקה).

1. ז'הו ג'יה או זואו ג'יה (צ'או גאר). מוכר גם בשם צ'ו גאר גאו (דת משפחת הצ'ו).

מורדים ונזירי שאולין עברו למקדש (שאולין?) אחר בדרום סין, שם אחד מהם (וונג דאו יוּן) לימד את הסגנון לצ'או אה-נאם, אשר הוסיף תבניות נוספות לשלוש המקוריות וייסד את גש"ד צ'ו גאר. הוא היה, בנוסף, האדם הראשון אשר לימד את הסגנון מחוץ למנזר.
צ'או אה-נאם, בתורו, לימד את לאו סוֹאֶי, אשר היה אחראי להבאת צ'או גאר מסין להונג קונג. אחד מתלמידיו הטובים ביותר, ייפ שואי, שינה את הגיית צ'ו לצ'או כתוצאה ממחלוקת בנוגע להגייה הנכונה לפי ניב, וכך החל את זרם הצ'או גאר.

2. אגרוף האקה.

אנו מוצאים התפתחות שונה באמנויות הלחימה הסיניות אשר היגרו מסין עם הקהילות הסיניות אל איזורים דרום-מזרח אסיאתים שונים. הבה נבחן שני מקרים נפרדים: במקרה הראשון אנו מוצאים השפעה נפרדת של האמנויות המקומיות על אמנויות הלחימה הסיניות שאנו מוצאים היום באיזור הארכיפלג האינדונזי. בסגנון קון טאו (מתורגם "דרך האגרוף"), בו התאמנו צאצאי ה"הוֹקִיאֶן" הסינים, ניכרת השפעה רבה של סגנונות אינדונזים (סילאט, פוקולאן וכו'). מאידך, חלק מהטקסים התרבותיים והדתיים הסינים, וכן מסורות סיניות עתיקות יותר הם יותר בולטים במלזיה וסינגפור מאשר בסין. רבים מטקסים ומנהגים אלו הם די יחודיים לתרבות הקנטונזית ושל איזור פוג'יאן. רוב הסינים הגיעו לאיזור זה מאוחר במאה ה-19, והסינים ממלזיה בידלו את עצמם מהשאר. הם אינם דוברים מָלָאית, ומעט מאוד חפצים ומנהגים מָלָאים נמצאים. כולן קהילות סיניות אשר שמרו על מסלול ההתפתחות הטבעי. אחת מקהילות הסינים העיקריות במלזיה היא ההאקה. צאצאים אחרים של שושלת המינג, הידועים גם הם בשם האקה, עברו למלזיה. הם המשיכו, גם במלזיה, לפתח את הגש"ד כמה שידוע כצ'וקה קון או הוקה, אשר משתמשת גם כן באגרוף עין הפיניקס אך עמידות שונות מתוך גש"ד של היבשת הסינית. כהוכחה למקור המשותף אנו יכולים להזכיר כי ההאקה הסינים במלזיה קוראים לסגנונם "צ'ו גאר צ'ונג גאר צ'ואֶן" המתורגם "הטווח הבינוני של משפחת צ'ו", אשר הינו אותו סגנון ג'יו גאר! אגדת הסגנון, המועברת מפה לאוזן, מספרת כי נזירה בודהיסטית ייסדה את הסגנון לאחר שריפת מנזר פוג'יאן. שמה היה לֶאוֹו פָה צִ'יה קוּ והיא העבירה איחוד של כל הידע שלה לשתי אחיות אשר משפחתן נרצחה. הן היו בעצמן חלק ממשפחת המינג. הן העבירו את הידע לחניך אחד: אוו פינג קואָן, אשר העביר אותו ללי סיאונג פיוֹו (1886-1960). כיום, אחד מהמורים המפורסמים ביותר של הצ'וקה קון הוא סיפו צ'אונג צ'נג לאונג.
מאוחר יותר, גש"ד האקה הפך להיות אחד ממקורות הקוואן קי דו (סגנון ויאטנאמי). כאשר עוקבים אחרי שושלת הסגנון, אנו מוצאים כי מייסד הסגנון למד תחת צ'או קואן קי, שהיה אחד מההאקה שנדדו לויאטנאם ב-1936, והוא עצמו למד גש"ד מדודו, צ'או נאם.

3. ז'הו לין שי טאנג לאנג צ'ואן.

ידוע גם בשם קוונג סאי ג'וק לאם (חורשת\יער הבמבוק) או קוונג סאי ג'וק לאם ג'י טונג לונג פאי. ישנם סיפורים מנוגדים בקשר למקורו. למרות שמורי צ'ו וצ'או גאר לא מסכימים על השם המקורי של סגנונם, אשני הענפים מסכימים כאשר הם דנים בהיסטורית הסגנון הזה, כאשר הם מזכירים שהוא בא מתורתו של לאו סואי. הם טוענים כי יוצר הסגנון היה ידיד של אותו מורה אשר בא להתגורר עימו בסין ומאוחר יותר בהונג קונג, ולאחר שסואי נפטר יצר סגנון משלו. מורי הצ'ו גאר טוענים כי הסגנון נוצר כאשר תלמיד של סואי בהונג קונג רצה ליצור סרט ובו הצ'ו גאר יובס. כאשר סואי לא אישר זאת, התלמיד ברח ויצר את סגנון יער הבמבוק. כל התומכים בסיפורים אלו נכשלים לציין שם של הידיד או התלמיד. לתמיכה בתאוריה זו, הם טוענים כי זו הסיבה בגללה לסגנון יש פחות תבניות מהצ'ו גאר, כיוון שהתלמיד לא הספיק ללמוד את כולן. אני מחשיב תאוריה זו כתאוריה לא מדוייקת הבאה להוריד מקרנו של הסגנון (דבר נפוץ למדי, לצערנו, באמנויות הלחימה הסיניות).
ההיסטוריה הקרובה יותר למציאות, היא כי מספר מורדים ונזירים משאולין נדדו למנזר יער הבמבוק לאחר השמדת זה בפוג'יאן. שם הם הורו את הסגנון לנזיר סאם דארט (אב המנזר). הוא הרחיב את שלוש התבניות המקוריות, הוסיף מספר חדשות, ויסד את הסגנון החדש בערך בשנת 1835. לפי אגדת הג'וק לאם (סיפו לאם סאנג סי), המקור של שיטה זו הוא סגנון שאולין שנקרא גם גָ'אנג ג'וֹ דִיט בּוֹ יִי.
בנוסף, כנראה שהג'וק לאם קרוב יותר למקור בפוג'יאן. רוב אמנויות הפוג'יאן\גואנדונג מכילות מספר קטן של תבניות ליבה, עם הרחבות ככל שהן מתפרשות גאוגרפית. לג'וק לאם יש עדיין את אותה ה"ליבה" של תבניות (8, 18, 108) אשר דומות לשורש הצ'או גאר.


1 נכתב ע"י פרננדו בלנקו כחלק מניסיון איסוף מידע לגבי הסגנו
2 מקורות אחרים בסגנון הצ'ו גאר טוענים כי הוא היה אח צעיר של קיסר המינג האחרון. יש קושי בטענה זו, הואיל ובניתוח של התאריכים, דבר זה היה דורש ממנו להיות כבן 100 שנים כאשר עבר למקדשים הדרומיים. לכן, יש הגיון במחשבה לפיה היה לו קשר דם לקיסר האחרון, אלא שהוא היה אחד מצאצאיו.
3 הועלתה גם טענה שאואצ'י ( Uechi ), מייסד זרם קראטה זה, למד צ'ו גאר בזמן שהותו בסין (א.ס.)
4 מקשרים את אואצ'י ריו עם פאן גאי נון, שיטת לחימה סינית.
5 "חץ שלושת הצעדים" או "אגרוף שלושת החיצים" בתרגום סימולטני מסינית. San Bu Jian בתעתיק Pinyin מניב מנדרין (א.ס.)
6שמות המשפחה של השושלות השונות:

Dynasty Surname
Qin Ying
Han Liu
Jin Sima
Sui Yang
Tang Li
Song Zhao
Ming Zhu
Qing Aisinjuero

טבלת השושלת

01 Som Dot or Sam Dart (Red Eyebrown) from the South Shaolin Temple
___02 Sin Ko Tan Yang (some branches skip this master)
______03 Wong Dao Yun or Sim Yan
_________04 Chou Ah Nan or Tung Chan or Chu Fook Too
____________05 Wong Fook Go
_______________06 Lau Sui or Lau Soei
__________________07 Chu Kwong Hwa or Chu Gun Wah
__________________07 Chu Yu Hing or Sun Yu Hing
_____________________08 Tong Yat Long or Dong Yet Long
_____________________08 Choi Gam Man or Choy Kam Man
_____________________08 Chen Ching Hong or Gene Chen (USA)
________________________09 Norman Lee
________________________09 Roger Hagood
__________________07 Lum Hwa
__________________07 Wong Go Chang or Wong Hong Kwong (died in 1964 or 65)
__________________07 Yip Sui or Ip Shiu
_____________________08 Ip K
________________________09 Yew Tung
___________________________10 Alastair Bourne
_____________________08 Ho Ju Yuan
_____________________08 Choy Kam Man
_____________________08 Paul Whitrod (England)
_____________________08 Nelson Chui (England)
_____________________08 Eric Tsang
_____________________08 Lee Kwun (USA)
_____________________08 Nat Yearng (Australia)
________________________09 Malcolm Sue
________________________09 Denis Suetin
________________________09 Brett Thedike
______03 Don Yen Fai
______03 Lee Sam See or Lee Siem or Lee Sum See
_________04 Chung Yei Jung or Chang Yu Chung
____________05 Wong Yook Kong or Wong Yoke Gon
_______________06 Wang Yu Hua or Wong Yu Hwa (People's China)
_______________06 Li Kwok Liang or Lee Kwok Liang (Hong Kong)
____________05 Lum Sang See or Lum Wing Fay (USA)
_______________06 Wong Bak Lim
__________________07 Richard Ong
_______________06 Ah Leung
_______________06 Ah Hing
_______________06 Ah Sun or Harry Sun
__________________07 Rocky ?????
_______________06 Ah Kai
_______________06 Chen Ho Dun
_______________06 Lee Boa
_______________06 Chuk Chin
_______________06 Ng Sho
_______________06 Gin Foon Mark
__________________07 David Moragne
__________________07 Roger Hagood
__________________07 Dr. Eisen
_______________06 Ah Bing
_______________06 Ah Chen
_______________06 Ah Louie or Louie Jack Man
_______________06 Henry Poo Yee
__________________07 Jeff Larson
__________________07 Blondel Adolph
__________________07 Russel Chell
__________________07 Sapir Tal
__________________07 Paul Huber
__________________07 Bruce Campbell
_______________06 Ah Kin
_______________06 Ah Wong
_______________06 Ah Lee
_______________06 Ah Soo
_______________06 Ah Eng or Jessie Eng
_______________06 Ah Moy
_______________06 Ah Poon Fan or Tien Zan Men Hay Kung
__________________07 Yeung Yum Sun
__________________07 Wong Hoi Ping (Ireland)
__________________07 Lee Kok Man (England)
_____________________08 Khing Cam Lui (England)
_______________________09 Chang Tak Ming (Australia)

צור קשר

מייל: 
נושא פנייה: 
שם: 
טל: 
הערות 
    

disipline

 

חדשות

האימונים מתקיימים במתנ"ס לזרוס ברחוב הבעל שם טוב 47.
האימונים ייערכו לסירוגין הן באולם האירועים והן בחדר הלחימה

לפירוט מפת הגעה ומערכת השעות, לחץ כאן


ספייקי המכשיר הייחודי להגנה עצמית, מתאים גם לנשים ולחסרי ידע באמנות לחימה. ספייקי יכול להציל את חייך.
קורס הגנה עצמית כיתות נפרדות לנשים
כל יום שני!

ספייקי


פותחים שנה חדשה!!!
האימונים מתחילים יום שני 1-9-14
נפתחו מקומות לחדשים (ילדים ובוגרים)