logo

האומנות הקטלנית של גמל שלמה דרומי “Inside Kung Fu”, יוני 1992 ג'ף לארסון

הרגע הגיע בו הקהל המשתתק התבונן בלהיטות באיש על הבימה המרכזית. זו הייתה הדגמת המאסטרים באליפות ארה"ב באמנויות לחימה סיניות בהיוסטון, והאיש בו כולם נתמתחו להביט היה סיפו הנרי "פו" איי, עוסק דור חמישי בקונג פו גמל שלמה דרומי. הוא תלמיד ישיר של מאסטר דור רביעי לאם סאנג סי ו"שומר השלהבת". בהיסטוריה של יותר מ-300 שנים של השיטה, קהל בין לאומי מעולם לא חזה בתצוגה כה פתוחה באמנות הסודית והקטלנית הזו. כה שמור היה סגנון הקונג פו הזה, שזהו הדור המלא הראשון שהרשה תלמידים לא אסייתיים. מאסטר לאם סאנג סי הביא את השיטה לארה"ב ב-1941. מכל תלמידי ה-“Enter The Gate” שלו שהתאמנו תחת מאסטר לאם סאנג ב-היפ סינג טונג שבציינה טאון ניו יורק, אף אחד לא עשה יותר למען המשכה, פיתוחה וקידומה של השיטה מהנרי "פו" איי.

האומנות הקטלנית של גמל שלמה דרומי

ההתחלה

סיפו הנרי "פו" איי החל את אימוני הקונג פו שלו בגיל 6 בסין. עם משפחה בניו יורק וקרובים בסין, סיפו איי בילה חלק ניכר מנעוריו בנסיעות בין שתי היבשות. אחרי שקבע את מקום מושבו בצ'יינה טאון שבניו יורק, "פו" איי הצעיר החל ללמוד גמל שלמה דרומי תחת הדרכתו של מאסטר לאם סאנג סי. מסירותו של "פו" איי לשיטה הפכה גלויה בהגיעו יום אחר יום ללא הפסק ובבילויו שעות של אימונים באמנות נעלה זו. מורשם ממסירותו של איי, מאסטר לאם סאנג בחר בו כאחד מתלמידי ה”Enter The Gate” שלו. כבמסורת, תלמידי enter the gate עוברים אימונים קשים ומתקדמים יותר לאין שיעור מהתלמידים שמתאמנים בשיעורי בית הספר הרגילים. תלמידיו של מאסטר לאם סאנג תכופות מתאמנים במגע מלא בחדר בו החלונות אטומים לאור השמש. הם מתאמנים ללא שימוש בריפוד, במגע מלא, בחושך.

האומנות הקטלנית של גמל שלמה דרומי

לצעירים אלה, חדר זה לא היה מקור לדאגה או פחד--זה היה כבוד. הם היו, אחרי הכל, מתאמנים באמנות הגמל שלמה דרומי, הידוע לרבים במסדר הגבוה של קונג פו כקונג פו של הקונג פו. סדר יומו של סיפו איי תחת הוראתו של לאם סאנג נמשך תקופה של 10 שנים, , מהזמן בו איי התחיל ב-1955 עד שמאסטר לאם סאנג סגר ידיו (פרש מהוראה) ועבר לטייוואן ב-1965. היחסים בין שני האנשים האלה, הן כמורה תלמיד והן כחברים, מעולם לא התערערו. סיפו איי ומאסטר לאם סאנג נשארו בקשר קרוב לאורך השנים, אך לעיתים נדירות נפגשו פנים אל פנים עד ליום אחד ב-1980 כשהתנגשות רכב שינתה את חייו של "פו" איי לעולמים.

תאונה טראגית

סיפו איי אושפז למשך כמעט חודשיים והאבחון לא היה טוב. ידו הימנית של איי ננעלה בתנוחה חצי סגורה, ושבועות של תראפיה לא הניבו תוצאות; נאמר לו שקרוב לוודאי לעולם לא יהיה שיפור. חדשות גרועות מכך עתידות היו להגיע. רופאים קבעו שמצב רגלו השמאלית (אשר הצריך אותו להשתמש במקל הליכה) לא ישתפר והוצעה קטיעה מתחת לברכו השמאלית. הנרי "פו" איי החל בחיפוש פנימי בעוד הרופאים המתינו לאישורו לקטיעה. ההחלטה ש"פו" איי עשה לא רק שינתה את חייו שלו, אלא בנוסף השפיעה על ההיסטורייה של קונג פו גמל שלמה דרומי.

נחוש לא לקבל גורל שכזה, הנרי "פו" איי החליט לנסוע לטייוואן להפגש עם המורה שלו בתקווה שהרפואה שרשותו של המאסטר תעזור לו לרכוש מחדש את השימוש בגופו. כפי שההיסטוריה מציינת, תקוות אלה הוגשמו. רפואתו של מאסטר לאם סאנג, יחד עם סדרת תרגולים, אפשרו לסיפו איי לרכוש חזרה במהרה את שליטתו המלאה על ידו. מאסטר לאם סאנג אז השתמש בעזרת חבר קרוב בשיקום הרגל. אחרי חודשים רבים של עבודה יומיומית רגלו חזרה למצבה הנורמלי. היכן שהרפואה המערבית נכשלה, הרפואה המזרחית "בידו של מאסטר לאם סאנג סי", העניקה לו חזרה את גופו ואת חייו.

הקדשתו את חייו

כעניין של כבוד וכאות הוקרה, סיפו הנרי "פו" איי החל להראות לעולם את ה"קונג פו האמיתי" של מאסטר לאם סאנג סי. הוא אימן תלמידים בפאריז, הונג קונג, אנגליה וגרמניה. בעת שהותו עם מאסטר לאם סאנג אחרי התאונה, סיפו איי קיבל מתנה לחיים ממורהו כשלאם סאנג אימן אותו בטכניקות השלמות של ה”jook lum temple”, “tin sing chi kung” הסודי שלו ובתבניות הטכניקות הגבוהות של “siem kuen”. סיפו איי קיבל גם את עידודו וברכתו של לאם סאנג בלימוד וקידום ה"אמנות האמיתית" של גמל שלמה דרומי.

מאסטר לאם סאנג נתן לו בנוסף את המתכון שלו לדיט דה ג'או והורה לו את אמנויות הריפוי. אחרי הוראתו וקידומו את אמנותו של לאם סאנג סי ברחבי העולם, סיפו איי התיישב לכמה שנים בפורט פירס, פלורידה. בנוסף הוא אימן את תחנת המשטרה של פורט פירס. סיפו איי אז עבר לאטלנטה, ג'ורג'יה, להמשך קידום האמנות של לאם סאנג. באטלנטה, סיפו איי במהרה הקים מסורת המשך. כמו בכל בית ספר לאמנות לחימה, ישנם אלו שמתחילים ופורשים בתוך שבועות וחודשים, אך אלו שנשארו והתמידו באימונים קיבלו הוראה ותובנה לתוך שיטה באמת יוצאת מן הכלל של קונג פו ממורה כשיר ביותר. בשלהי אוקטובר 1991, סיפו איי נתן את המבחן והסמינר השנתי האחרון לפני עזיבתו להיוסטון, טקסס, שם הוא פתח בית ספר חדש.

האומנות הקטלנית של גמל שלמה דרומי
"בשיטת הגמל שלמה דרומי, מעגלים הם הכל ובכל".

לאם סאנג סי

מאסטר לאם סאנג סי הוא קונג פו. לאם סאנג החל את אימוניו בקונג פו בגיל צעיר מאוד ובמהרה קיבל שבחים כלוחם מאוד אפקטיבי. בסין של תחילת המאה ה-20 זה לא היה מבצע קטן, מאחר ורמת הקונג פו שלך קבעה חיים או מוות. בסביבות גיל 13, לאם סאנג החל להתאמן בקונג פו בשיטת גמל שלמה דרומי מהמאטסר דאז צ'אנג יל ג'ונג.(לאם סאנג התאמן במשך שנים רבות בשיטות אחרות עד לאותו הזמן.) לאם סאנג התאמן בהתמדה מספר שנים תחת מאסטר צ'אנג יל ג'ונג עד הגעתו של גראנג מאסטר לי סאם סי לפתח דלתו של יל צ'ונג. גראנד מאסטר לי סאם סי הודיע (לתלמידו) צ'אנג יל ג'ונג שהוא נקרא לבנות מקדש וביקש ממנו לצרף אליו את לאם סאנג. לי סאם סי הציע שבחור בן 15 או 16 שנים יתגלה כעזרה גדולה בבנייה של המקדש ובנוסף יהיה גם חבר טוב למסע. צ'אנג יל ג'ונג נענה בכבוד לבקשת המאסטר שלו ולאם סאנג מצא עצמו בדרך לבניית מקדש עם הגראנד מאסטר של שיטת גמל שלמה דרומי.

האומנות הקטלנית של גמל שלמה דרומי

הזדמנות פז

עבור לאם סאנג, האימונים ישירות תחת הגראנד מאסטר הוכחו כהזדמנות פז. הזמן שלאם סאנג בילה עם לי סאם סי ("הנזיר הזקן" כפי שלאם סאנג מכנה אותו) בבניית המקדש ובאימונים נמשכו שש שנים. במשך תקופה זו לאם סאנג רכש רמה גבוהה מאוד של קונג פו, בנוסף לאימונים של צ'י קונג גמל שלמה דרומי (בו ישנם שימושים רבים ושונים).

אך האימונים והחברות בין שני אנשי קונג פו היוצאים מן הכלל האלה הגיעו לעצירה פתאומית בתקופת פלישת יפן להונג קונג, כשבעזרתו של מורהו, הוא מצא את עצמו בדרך לאנגליה. בזמן שהייתו בליברפול, אנגליה, לאם סאנג אימן את פועלי הנמל (האקה) באמנותו היקרה מכל. תחנתו הבאה של לאם סאנג תהיה בצ'יינה טאון שבניו יורק ב-1941. לאחר תצוגה קצרה אך משכנעת של כשרונותיו, ניתנה ללאם סאנג עמדה גבוהה ב-היפ סינג טונג, היכן שהוא ילמד עד לעזיבתו ב-1965. מאז אותו הזמן לאם סאנג נע במידה רבה, חוזר תכופות לארה"ב. אך מאחר והוא "סגר ידיו", מיקומו נשמר בסוד.

ההתחלה

ההיסטוריה של קוונג סאי ג'וק לום ג'י טונג לונג פאי, הידועה גם כ-מואי פה טונג לונג, מתועדת בצורה טובה מאוד, על המאסטרים שלה וסיפו בתוך השיטה תוך שמירה על המידע כך שישאר שלם. הזכירו את שמו של עוסק ידוע בתחום באזניו של סיפו ובתוך שניות הוא יספר לכם היכן הוא חי, מי המורה שלו, כמה זמן הוא למד, עם מי התאמן (אם בכלל), ומתי נפטר. השיטה נוסדה לפני 300 שנים על ידי נזיר בשם "סאם דוט". לי סאם סי ירש את מיומנותו מ-סאם דוט, שהפך אותו למאסטר דור שני. צ'אנג יל ג'ונג הפך למאסטר דור שלישי, ואחריו לאם סאנג סי מאסטר דור רביעי. לאם סאנג סי חי ובריא ולמרות שהוא כבר לא מלמד באופן פתוח, הוא ממשיך (באופן מסורתי) לעבוד עם תלמידי ה-enter the gate שלו מפעם לפעם.

טינג סינג צ'י קונג

טינג סינג צ'י קונג הוא לב שיטת הגמל שלמה דרומי. הצ'י קונג הזה מעניק לעוסק את ידע שלושת השערים – אמצעי, שמאלי וימיני, כמו גם את העליון, האמצעי והתחתון. בנוסף הוא מעניק ידע על איך לזוז מעקב לבוהן ומקימור כף הרגל ללהב החיצונית. אימונים פנימיים מתחילים ומתפתחים כאן בעודך לומד על ה-דאן טיאן, ההתפתחות של צ'י ותנועת הצ'י בכל הגוף. סבלנות באימוני צ'י קונג היא לא רק עוזרת, היא הכרחית באופן מוחלט.

באו פאט (היסוד)

עמידת הסוס של קונג פו גמל שלמה דרומי, או טונג לונג פאי, נקראת "בוט דינג בוט בוט". פירושו ש-T איננה T ו-V איננו V, כמונחים הנפוצים המתארים את תנוחות עמידת הסוס. מיקום כף הרגל של בוט דינג בוט בוט היא בכף רגל קדמית חצי צעד לפני האחורית. שתי כפות הרגליים מופנות פנימה, אך הזוית גדולה יותר ברגל המובילה. בהליכת הסוס (בום באו מא), הברך הימנית עולה לגובה המותן וחוצה את קו האמצע של הגוף, בעוד כף הרגל הימנית מתעגלת לפני הגוף. כשכף הרגל הימנית מונחת על הרצפה היא כעת צעד אחד שלם לפני הרגל האחורית. כף הרגל האחורית גולשת כעת חצי צעד קדימה, מחזירה אותך למיקום של חצי צעד או "באט דינג באט באט".

קואן-פאט (טכניקות ידיים)

טכניקות הידיים של גמל שלמה דרומי מכונות קוון פאט. יש לזכור כי למרות שאלה מכונות טכניקות ידיים כל הגוף, מעקב עד קצות אצבעות הידיים, בא לידי שימוש. הן נקראות טכניקות ידיים משום ששם מתרחש המגע. יאם יאן יל קונג (יוזכר אחר כך) מכיל את כל טכניקות הידיים המשומשות בקוון פאט של השיטה. בעוד טינג סינג צ'י קונג ו-יל סאן ין מאמנים את התלמידים בכוחות בפנימיים, התנועות בבסיס ה-יאם יאן יל קונג מאמנות את התלמידים בכוחות חיצוניים. בתוך המסגרת של יאם יאן יל קונג נמצאים שני חלקים מובחנים – יל סאו (רך) ו-גון סאו (קשה). כל חלק מכיל מספר תנועות מובחנות, הכוללות: יל סאו (טכניקות ידיים רכות) – טאן סאו, פאן סאו, סוג סאו, מור סאו (קדימה ואחורה), באו סאו ו-צ'אם נו / ג'ואו ג'וק / סוג סאו.

גון סאו (טכניקות קשות או חזקות) – ג'ט צ'וי, יל צ'וי, דאן צ'וי, קה צ'וי, שאנג צ'ונג הא, לאון צ'וי ו-גאו צ'וי.

יאם יאן יל קונג

פירוש ה-יאם יאן יל גון הוא הפנימי והחיצוני או הרך והקשה. רוב אמני הלחימה מכירים את המונח יין/יאנג, שהוא מונח מנדריני. מאחר וזה סגנון דרומי, אנו משתמשים במונח הקנטוניזי יאם/יאן. ה-יאם יאן יל קונג מכיל את הטכניקות הרכות והקשות. למרות שכוח חיצוני נלמד כאן, לא מרמז בהכרח על היעדרו של כוח פנימי. בעצם מה שהעוסקים בגמל שלמה דרומי מנסים להשיג, הוא את הקשר בין פנימי וחיצוני כך שכשהכוח החיצוני בא לידי ביטוי הוא גם "מלא" בכוח פנימי.

יל סאן ין

ה-יל סאן ין הוא תרגיל תזוזה רך אשר מאמן את התלמיד לקשר בין ה-בום באו מאן (הליכת הסוס) עם ה-קוון-פאט (טכניקות הידיים). זוהי שלוחה של ה-טינג סינג צ'י קונג הבאה לפתח הבנה של קו האמצע, בעוד התלמידים לומדים חסימה (הוק או תפיסה) ותגובה (מכה) בשער הימני והשמאלי.

תבניות ורמות

טונג לונג פאי לא משתמש בחגורות רק לשם דירוג. למרות זאת, הוא משתמש בחגורות צבעוניות. חגורה ירוקה, מציינת ענף צהוב, נלבשת על ידי תלמידים חדשים. חגורה צהובה, מסמלת התפתחות או שיכלול, נלבשת על ידי תלמידים מתקדמים יותר. צבע החגורה, בכל אופן, משחק תפקיד קטן מאוד, מאחר ומובן שהסיבה האמיתית ללבישת החגורה היא להפעיל "זרימת דם" בתוך הגוף. החגורה רופפת כשמתאמנים בטכניקות רכות, כמו צ'י קונג. החגורה מהודקת יותר כשמתרגלים טכניקות קשות או כוחניות. זה משמש שתי מטרות יחד: היא נותנת תמיכה לבסיס עמוד השדרה ולגב, מונעת פגיעות גב והיא מרכזת את זרימת הדם בין שני חצאי (יאם/יאן) הגוף.
בשיטת הגמל שלמה דרומי ישנן ארבע תבניות עיקריות. בראש התבנית הראשונה, ובין השנייה והשלישית, ישנו מספר גדול של טכניקות אשר חובה להכירן ולתרגלן אם ברצונך לבצע נכונה את התבנית.

סאם בו פאן נאן צ'וי היא התבנית הראשונה של טונג לונג פאי. אחרי הסאם בו פאן נאן צ'וי הוא האימון של טינג סינג צ'י קונג, באו-פאט, יל סאן ין (רך) ו-גון סאן ין (קשה). בשלב זה התלמיד מתחיל ללמוד גם את ה-צ'ין סום / האו סום של טונג לונג פאי. צ'ין סום מאמן את עמידות הגוף -1-2-3 ההתחלתיות / עמידות רכות. האו סום מלמד את התמיכה של אימוני הכוח הקשה (טכניקות מהלומת אגרוף עין הפיניקס של השיטה).
סאם בו ג'ין הוא התבנית השנייה של טונג לונג פאי והוא מוכר לרבים בצורתו המתורגמת כשלושה צעדי חץ. היאן יאנג גל גון מכיל גם את תמצית השיטה וגם את הטכניקות הדרושות לרכישת הרמה המושלמת של סאם בו ג'ין. תבנית זו היא גם מכונה התבנית המסורתית השנייה של קואן-פאט. במילים פשוטות, ישנם חיים שלמים של קונג פו בתוך תבנית זו אם ברצונך להשיג רמת פיתוח גבוהה. אם אתה מבין את פילוסופית השימוש היא יכולה להיות שיטת קונג פו קטלנית ובעלת כוח רב.
סיאם קוון היא התבנית השלישית ומציעה רמה מתקדמת של אימונים. מכונה גם שיטת מואי פה, אימון זה מתרכז בשיטת צבתות הטונג לונג (אצבע) היכן שצבת יכולה לפתח את כפות הרגליים והמרפקים כמו גם מכות בידיים פתוחות.
הפילוסופיה של האימונים היא בעירוב ושילוב ה-יאם יאן יל קונג של השיטה עם שליטה על הכוחות הקצרים שלה. ה"זרעים" של הטכניקה הבאים לידי שימוש בהשגת שיטת ה-מואי פה כוללים: מואי פה סאו פאט; גאו ג'ין סאו; באו סאו; קם סאו; ו-יאם יאם מור סאו. הטכניקות כוללות דאי סאו, ביאו סאו, ו-הא סאו.
אימונים בטכניקה שימושית זו דורשים את כוחות הצ'י קונג של השיטה ואת שליטת הגוף. נדרשים גם אימוני צבת הברזל של השיטה. באימוני ה-סיאם קואן או שיטת ה-מואי פה, נדרשת משמעת עצמית גבוהה.

כוח אינץ'

מבין כל הנשקים שבמחסן העצום של גמל שלמה דרומי, אף אחד לא מפחיד יותר מכוח האינץ' הקטלני. בדיוק כשאתה חושב שחסמת, לכדת, או החזקת בו, העוסק המיומן מתפוצץ בכוח אינץ' סוחט (כמעט תמיד לתוך עצבים או אזור חיוני). בתוך שביב של שנייה המשחק השתנה קיצונית. טינג סינג צ'י קונג משחק תפקיד מרכזי באימוני כוח אינץ', במיוחד בשימוש מכות אצבע. על יסודות רבים לבוא יחד כדי לתעל טכניקה גבוהה מוצלחת של מכת אצבעות. קודם על הגוף להיות ממוקם נכון כדי ליצור ולהכיל צ'י. שנית, המכה צריכה להיות משולחת בשנייה המדויקת בה היד מתמלאת בצ'י.

שיטה של עיגולים

עיגולים שלמים, חצאי עיגולים, רבעי עיגולים, עיגולים החוצה ועיגולים פנימה, עיגולים גבוהים ועיגולים נמוכים. בשיטת גמל שלמה דרומי עיגולים הם הכל ובכל מקום. עיגולים משומשים להליכה הסוס, למיקום הגוף, ליצירת כוח, ל"חסימות", למכות, לביצוע צ'י קונג, ולמעבר משער לשער. בעבודה לצד שיטת העיגולים נמצאת ה-יאט יי סום (1-2-3). כשרמות גבוהות נרכשות, המספר עולה, ורבות מבוסס על הספרה 3. היסוד, בכל אופן, מונח ב-צ'ין סום, או שלושת התנוחות הרכות הראשונות, וה-האו סום, או התנוחות הקשות השניות.

סיכום

חשוב להבין שלמרות גודל האינפורמציה העצום שמכיל מאמר זה, זהו עדיין רק קצהו של הקרחון של מה שידוע על השיטה. קונג פו גמל שלמה דרומי הוא עמידת הסוס, צ'י קונג, עיגולים וכוח אינץ', מיקום גוף וטכניקות ידיים. אבל אם כל צעד לא נלמד, מתורגל ומבוצע נכון, זה מפסיק להיות טונג לונג פאי. בסופו של דבר, הדרכה מוסמכת, גישה מתאימה ואימונים שקדניים תמיד יהיו בעלי הברית הטובים ביותר.

 
על הסופר: ג'ף לארסון הוא תלמיד “Enter The Gate” של סיפו הנרי "פו" איי.

 

צור קשר

מייל: 
נושא פנייה: 
שם: 
טל: 
הערות 
    

disipline

 

חדשות

האימונים מתקיימים במתנ"ס לזרוס ברחוב הבעל שם טוב 47.
האימונים ייערכו לסירוגין הן באולם האירועים והן בחדר הלחימה

לפירוט מפת הגעה ומערכת השעות, לחץ כאן


ספייקי המכשיר הייחודי להגנה עצמית, מתאים גם לנשים ולחסרי ידע באמנות לחימה. ספייקי יכול להציל את חייך.
קורס הגנה עצמית כיתות נפרדות לנשים
כל יום שני!

ספייקי


פותחים שנה חדשה!!!
האימונים מתחילים יום שני 1-9-14
נפתחו מקומות לחדשים (ילדים ובוגרים)