logo

ג'וק לאם - גמל שלמה “Inside Kung-Fu” מרץ 1991 ריצ'ארד ג'וזף

 

גרנדמאסטר הנרי פו איי
"לחימת גמל שלמה ממקדש הבמבוק הסיני הדרומי מחקה ומקשטת את תנועות הידיים של הגמל שלמה בעוד עבודת הרגליים מחקה את קופצניות הקוף."

מהי אמנות? על פי מילון ה-“Random House” בשפה האנגלית, היא ה"איכות, התפוקה, או הביטוי, הנעשים על פי עקרונות אסטטיים, של מה שיפה, מושך את העין, או של חשיבות של יותר מגדר הרגיל." קוונג סאי ג'וק לום טונג לונג פאי (לחימת גמל שלמה ממקדש הבמבוק הסיני הדרומי) הוא שיטה ייחודית בתוך אומנויות הלחימה שתנועותיה בעלות יחודיות אסטטית כמו המוזיקה של מאהלר או השירה של בודלייר. ובאשר ל"חשיבות של יותר מגדר הרגיל" שלה, היעילות הלחימתית שלה מעניקה לה כבוד ויראה על ידי אלה שיקראו על העוסקים בה תיגר. ישנם כאלה שמתייחסים ל"אסטטיקה הסינית" כביטוי ייחודי לתרבות, אבל זהו תיוג מוטעה. ישנם יותר מחמישים תת תרבויות נפרדות בסין, שלכל אחת ערך אסטטי משלה. עובדה זו משתקפת בשפות המדוברות (חלקן בעלות הרבה צלילים, חלקן בעלות מעט), בלבוש (החל מראוותני ועד לחדגוני), במטבח ולעיתים אפילו בדת (החל מנטייה באמונה באיסלם ועד להיפוכה, כת ה-צ'אן).
אמנות לחימה היא לא פחות תלוית תרבות מכל מה שהוזכר לעיל ומאמר זה הוא בנושא שיטת הגמל שלמה של אנשים מאזור ספציפי של דרום סין, ובמיוחד על אחד העוסקים בה. בשל ההנחה שלי שרוב קוראי המגאזין הזה מכירים את הרעיונות הבסיסיים של אומנויות הלחימה הסיניות אני אתאר בקצרה את אלה אשר קשורים לג'וק לום גמל שלמה. זו שיטה פנימית הבנויה סביב ומורכבת מהעקרונות של צ'י קונג. בתנועותיה, היא מחקה ומקשטת את התנועות היד של הגמל שלמה בעוד עבודת הרגליים מחקה את קופצניות הקוף.

במפורש, כמו הגמל שלמה, המרפקים הם נקודת המשען המכריעה על ידיה התקפות היריב ירוסנו ויבואו בתגובה. המרפקים מוחזקים צמוד לקו המרכז לפני הגוף, ודרך תנועות עיגוליות המשולבות באופן תכוף עם ידיים "דביקות", היריב מחוסל במהירות. ככל שאדם מתקדם בשיטה, כך תנועותיו הופכות שנונות ואלגנטיות, כמו בכל צורת אמנות אחרת. תנועותיהם של המתחילים יכולות להיות מושוות לקדרות של "מינג", בעוד אלה של המאסטרים לא שונות מהקדרות של "סאנג" הדרומית.

האימונים מתחילים בעמידת הסוס; כולנו מכירים את הדימוי על בתים ויסודות. העמידה שלנו היא צמודה כשהבהונות מופנות פנימה וכף הרגל הימנית היא בקירוב חצי צעד לפני השמאלית. זה מאפשר העברת משקל תכופה ותנועה מהירה. כאשר התלמיד מראה נוחות בעמידה הזו (והאמינו לי, זו לא עמידת גוף הנרכשת בקלות), הוא מתחיל ללמוד את טכניקות היד. כל הזמן הזה ישנם תרגילי נשימות הצ'י קונג אשר מקדימים כל שיעור. מהיום הראשון בו מתחיל אדם את השיטה עד, נניח, היום האחרון, הוא מתרגל את הצ'י קונג. בתוך החוג המדולדל של הרמות הגבוהות של קונג פו, הגראנד מאסטר של שיטה זו, לאם סאנג (תכופות מכונה בשם "הקוף") מפורסם בצ'י קונג שלו. אלה שהיו מעורבים באמנויות לחימה תקופה מסוימת יודעים על הרבה סיפורים נפלאים הנקשרים במאסטרים גדולים ואלו שמתייחסים לצ'י קונג של לאם סאנג נהדרים בכל מובן המילה. יורשה לי לומר כי סיפורים אלה הם שתורמים לממשיות המרקם של שיטה: הרי קונג פו הוא לא רק לחימת מקדש.

jook lum praying mantis 4
"היעילות הלחימתית (של השיטה) מעניקה לה כבוד ויראה על ידי אלה שיקראו על העוסקים בה תיגר."

אדם מתחיל בלמידת גילוי הצ'י בגופו ומתקדם באיטיות למצב של הזזתו ממקום למקום. שוב, מיוצר השיטה, סאם דוט, לגראנד מאסטר שאחריו לי סיאם, לבא אחריו צ'אנג יל ג'ונג אל לאם סאנג, שיעורים אלה של איזו שעה ביום ואיזה זמן בשנה ואיזה חלק בגוף הועברו כדי להפיק ולתעל את הצ'י. שיעורים אלה ארוגים בתוך שטיח עשיר של ניסיון תרבותי ייחודי זה. אם יורשה לי לסטות לרגע, דוגמה למרקם השטיח הזה מועברת בשירה המועברת מדור לדור בתוכם מצויים השיעורים של השיטה עצמה. האסטטיקה של שיטה זו לא תרשה רשימה פשוטה של טכניקות וגיאומטריה של תנועות כשהשפה הנעלה של השירה זמינה. המורה שלי, הנרי פו איי, אחד מתלמידיו הישירים של לאם סאנג, תכופות מקונן על שתלמידיו המערביים שאינם דוברי סינית, חסרים את החלק החיוני הזה בשיטה. במילים אחרות, הוא מרגיש שהוא מחסיר מאיתנו משום שכל מה שהוא יכול ללמד אותנו הוא הלחימה עצמה—קצת אירוני בהתחשב ברמת המוטיבציה הגבוהה של מרבית העוסקים בזה היום. סיפו איי הוא איש מעניין מאוד. כשהתחלתי לראשונה את השיטה בשנות השבעים המוקדמות נאמר לי שכשאדם הופך למתקדם, הרבה מהשיעורים בעלי הערך הגבוה ביותר של קונג פו נלמדים סביב שולחן האוכל והמשקה. כל שרציתי היה תבניות וטכניקות. סיפו הראה לי שזו קצרות ראייה.

גרנדמאסטר הנרי פו איי



לעיתים תכופות מידי, סיפו גדול נראה חד ממדי. נאמר עליו "הוא לוחם גדול" או "הקאטות שלו נהדרות" או "כוחו הפנימי הוא מאין כמוהו". סיפו איי הוא יותר מורכב. כאבי החיים ותענוגותיו נגעו בו. הוא השקיע מאמצים כבירים וסבל קורבנות כדי להשיג מה שהוא הוליד ועדיין נושא בנטל האחריות. דמויות מיתיות הם חומר האגדות בעוד הסיפור שלו, למרות ייחודיותו, הוא סיפורו של האיש הרגיל. בהזדמנויות רבות בהן סעדנו יחד, סיפור חייו נפרס לפני ונשמע בערך כך.

כשהוא נולד, לפני בערך 51 שנים, הכפרים הקטנים בסין, על מנת להגן על עצמם מפני שודדים וכדי לשמר את תרבותם והאוטונומיה הפוליטית שלהם, העסיקו סיפו בקונג פו. הסיפו הזה מילא תפקיד מפתח בכפר, משום שכישרונותיו קבעו את המוניטין של הכפר באותו האופן בו הכוחות המזויינים של ארה"ב אחראיים על מהלומת הממשלה שלנו בפרשיות עולמיות. בנוסף, הרבה מבידור הערב בכפרים סופק על ידי הדגמות הצעירים בעוד הדור המבוגר ישב סביב, צפה ואכל "ג'וק" (דייסת אורז).

כך, כשהוא היה בן שמונה או תשע, בשמירה על מסורת, החלו אימוניו של סיפו איי. חלק חשוב באימוני קונג פו היה (ועודנו) מבוסס על יחסי סיפו-תלמיד. כמסופר על ידו, מאורע ה-Enter The Gate של סיפו היה די חגיגי ורווי בטקסיות, בשל קבלתו במהות אב חדש. יחסיו המסורתיים כלפי האימונים החלו עוד לפני פגישתו את לאם סאנג ו"כניסתו לשער".

לאחר ארבע או חמש שנים הוא עבר להונג קונג והחל ללמוד תאי צ'י צ'ואן (יאנג) אך אישיותו הייתה סוערת מכדי לעסוק בתנועות האיטיות והרכות הללו. אז הגיע עגור לבן בנוסף לאחרים אותם מרבית האמריקנים מכירים. בקיצור, סוג הערבוביה שעושה את האדם מבין טוב בהרבה תחומים.

בהיותו בן 16 הוא גר בצ'יינה טאון בניו יורק בהיותו בן 16 הוא גר בצ'יינה טאון בניו יורק והחל את לימודיו עם לאם סאנג. כתלמיד “Enter The Gate” הוא היה מתאמן 4 עד 5 שעות ביום ונדרש לגור עם המאסטר שלו תקופת זמן ארוכה. זה היה הכרחי משום שלשם שיפור הצ'י קונג שלו, היה עליו לקום באמצע הלילה ולעלות לגג לעשות תבניות מסוימות של טכניקות נשימה בעוד אותות החיים שלו נוטרו באופן שוטף על ידי לאם סאנג. היו גם תרגילים אחרים שהחלו לפני הזריחה אשר הוצרכו באימון תחת השגחה. חשובה ביותרההבנה כי טכניקות ידיים הן רק חלק אחד מהשלם.

גרנדמאסטר הנרי פו איי

זה יכול להיות מובן שלא כהלכה שחיים בתקופה זו לא היו שום דבר מלבד עבודה קשה, אבל אנו, אחרי הכל, מדברים על בנים בגיל הטיפשעשרה. סיפור אחד על תקופה זו ממנו נהניתי במיוחד יוכל לתת לנו הארה פנימית על מקור האגדות סביב מאסטר גדול. נראה שלאם סאנג, איש זעיר בגובה של לא יותר מ-1.5 מטר וששוקל מעט פחות מ-50 קילו, אשר לפני הליכתו לשנת לילה, יושב זקוף בתנוחת מדיטציה בעיניים פקוחות כדי שאף אחד לא ידע אם הוא ישן או ער. הוא תמיד אמר לבנים שהם יכולים לעשות כרצונם בדירה כל עוד הם לא יבואו בקרבה של מטר וחצי ממיטתו. מישהו היה חייב לנסות את זה ומה שהוא עשה היה למתוח ספר טלפונים של מנהטאן, ספר עבה שמידותיו נמדדות על ידי משקל ולא על ידי מספר דפים, עד שהם חצו את ה"אזור הניטרלי". בפתאומיות, בתצוגה גסה של מהירות וכוח, הספר נקרע לחצי ביד אחת בלבד.

שנים רבות אחר כך, אחרי שלאם סאנג פרש מלימוד ועבר חזרה להונג קונג, סיפו איי היה מעורב בהתנגשות רכב איומה שהשאירה אותו ביד ימין משותקת ובצליעה של רגל ימין. הרופאים שטיפלו בו אמרו לו שהוא תמיד ילך בצליעה. מאחר ורגלו האחת של סיפו איי במערב והשנייה במזרח, הוא ידע שרפואתו של לאם סאנג וטיפולו הם ללא מקבילה באמריקה וכך הוא נסע להונג קונג. מה שאתה, הקורא, תצפה, אכן קרה, לתדהמתם הרבה של מומחיו המערביים.

בקהילתנו המקורית פה באטלנטה, סיפו מוערך מאוד כמרפא וכמאסטר בלחימה, מפני שכתלמיד “Enter The Gate” של לאם סאנג, רפואתו הועברה אליו. לתלמידיו הבכירים, ישנו אותו מספר שיעורים בלימוד הרס של גוף כבלימוד רפואתו.

גרנדמאסטר הנרי פו איי

לבסוף, ישנה המדיטציה. כשם ששיטה זו מקורותיה בבודהיזם, מטרתה העיקרית היא, כשם שכת הצ'אן נוהגת לנסח זאת, "הנשגב הוא הממשי". יש ללמוד קודם את התבניות אשר מוגדרות נכונה כמדיטציה בתזוזה. מלומדי הבודהיזם הכירו ממזמן בעובדה שכשהגוף ספוג בפולחן, התודעה יכולה להתעלות ספונטאנית לרמה של יצירתיות בלתי מוגבלת—מצב ההכרחי ליצירת אמנות אמיתית. ברמות הגבוהות, התנהגות פולחנית יכולה להיזנח, מאחר ואחד לומד שרק העצמי אשר כורך את העצמי ואת החופש האמיתי והזוהר הספונטאני שבקיום הם ההישגים היחידים ההכרחיים לחיים הרמוניים.

כשסיפו איי הגיע לאטלנטה, היה מחסור בלימוד אמנויות לחימה ברמה גבוהה. כמו בדרום, באופן כללי, צרות האופק של אטלנטה נידתה מתוכה רעיונות, מנהגים ואנשים זרים. אבל זמנים משתנים במהרה, ואדם יכול למצוא כעת (וזאת בחשיבות גדולה אצלי) מסעדות סיניות, איטלקיות ואטיופיות טובות ואנשים ותרבויות שאלו מיצגות. אעיז ואומר כי לא יעבור זמן רב ואטלנטה תגלה את המסורת התרבותית העשירה שלסיפו שלי יש להציע ותהפוך לטובה יותר בזכות זה. למען אלה שיחפצו ללמוד עוד על סיפו איי ועל שיטת הגמל שלמה דרומי טלפנו (404) 634-7168 או בקרו במרכז התרבותי המזרחי ב-דרך גשר צ'סשייר 2080, אטלנטה, ג'ורג'יה.

גרנדמאסטר הנרי פו איי
על הכותב: ריצ'ארד ג'וזף עושה את הופעתו הראשונה ככותב עצמאי מאטלנטה, ג'ורג'יה במגזין ”Inside Kung-Fu”.

צור קשר

מייל: 
נושא פנייה: 
שם: 
טל: 
הערות 
    

disipline

 

חדשות

האימונים מתקיימים במתנ"ס לזרוס ברחוב הבעל שם טוב 47.
האימונים ייערכו לסירוגין הן באולם האירועים והן בחדר הלחימה

לפירוט מפת הגעה ומערכת השעות, לחץ כאן


ספייקי המכשיר הייחודי להגנה עצמית, מתאים גם לנשים ולחסרי ידע באמנות לחימה. ספייקי יכול להציל את חייך.
קורס הגנה עצמית כיתות נפרדות לנשים
כל יום שני!

ספייקי


פותחים שנה חדשה!!!
האימונים מתחילים יום שני 1-9-14
נפתחו מקומות לחדשים (ילדים ובוגרים)